اخبار و مقالات

​احمدبلندنظر، رییس شورای ملی زیتون در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد: کشت وسیع زیتون در ایران بدون تحقیقات انجام شده است
تاریخ انتشار : 1395/5/23 ساعت 09:47:19


احمدبلندنظر، رییس شورای ملی زیتون در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد:
کشت وسیع زیتون در ایران بدون تحقیقات انجام شده است
۰۸:۵۹ (شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

پیش از کشت وسیع زیتون در ایران هیچ تحقیقی در این زمینه که کشت این محصول با کدام اقلیم هماهنگی دارد انجام نشده است و با شتاب زدگی نهال ها را به کشاورزان رساندند و انتظار داشتند نهالی که در زنجان بار ی دهد در خوزستان هم بار بدهد. بعد از گذشته 20 سال در بعضی باغات زیتون درخت ها را اره کردند و محصول برخی از این باغات هم در صنایع تبدیلی بطور خاص در کنسروسازی مورد استفاده قرار گرفت.

واردات زیتون برای حمایت از تولید داخلی و با توجه به محصول دهی قابل توجه باغات زیتون در سال گذشته هم چنان ممنوع است. صنایع تبدیلی زیتون از جمله کنسروسازی و تولید روغن زیتون در ایران با توجه به ممنوعیت واردات این محصول کشاورزی چه شرایطی دارند؟ احمد بلندنظر رییس شورای ملی زیتون در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره ممنوعیت واردات زیتون و صنایع تبدیلی گفت: ریشه ممنوعیت واردات زیتون به اجرا شدن طرح طوبی باز می گردد. بر اساس این طرح قرار شد چند محصول کشاورزی از جمله پسته، فندق و بادام برای بهبود تولید داخلی و تقویت صادرات مورد حمایت قرار بگیرد و در ادامه اجرای این طرح زیتون به این محصولات اضافه شد. یکی از اهداف این طرح جایگزینی روغن زیتون به جای روغن نباتی و کاهش واردات روغن زیتون بود اما به دلیل پیشی گرفتن اجرای طرح از تحقیقات چنین هدفی محقق نشد.
بلند نظر با اشاره به اینکه پیش از بررسی عوامل مختلف در کشور اقدام به کشت گسترده زیتون شده است گفت: پیش از کشت وسیع زیتون در ایران هیچ تحقیقی در این زمینه که کشت این محصول با کدام اقلیم هماهنگی دارد انجام نشده است و با شتاب زدگی نهال ها را به کشاورزان رساندند و انتظار داشتند نهالی که در زنجان بار می دهد در خوزستان هم بار بدهد.  بعد از گذشته 20 سال در بعضی باغات زیتون درخت ها را  اره کردند و محصول برخی از این باغات هم در صنایع تبدیلی بطور خاص در کنسروسازی مورد استفاده قرار گرفت.
زیتون جنوب کشور به دلیل دمای بالای هوا و آب کم برای تولید روغن زیتون مناسب نیست به همین دلیل کشاورزان خوزستانی زیتون هایشان را روغن کشی نمی کنند. رییس شورای ملی زیتون گفت: غیر از زیتون جنوب زیتون شمال هم با وجود دمای مناسب به دلیل کشت زودهنگام به دلیل حمله مگس ها و کمبود آب برای تولید روغن زیتون مناسب نیست و این محدودیت باعث شده است ما در تولید کنسرو زیتون خودکفا شویم اما در این سال ها برای خودکفایی در تولید روغن زیتون و جایگزینی آن به جای روغن نباتی به جایگاهی که در برنامه پیش بینی کرده بودیم نرسیدیم.
عدم مطالعه کافی در مورد اقلیم مناسب برای توسعه کشت زیتون دلیل عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در طرح طوبی است. به گفته بلند نظر قرار بود براساس این طرح 80 درصد از زیتون کشت شده در ایران برای روغن کشی و 20 درصد از آن در کنسروسازی مورد استفاده قرار بگیرد اما جای این اعداد عوض شده است. بلند نظر گفت: در حال حاضر مازاد کنسرو زیتون داریم اما در حوزه روغن زیتون از واردات بی نیاز نشدیم. پیشنهاد کردیم واردات روغن زیتون را بردارند اما با واردات کنسرو زیتون مخالفیم و در حال حاضر هم ممنوع است.
رییس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه وزارت کشاورزی با شعار فریبنده حمایت از باغدار داخلی تعرفه واردات روغن زیتون را افزایش می دهد گفت: روغن داخلی در حال حاضر گران تر از روغن خارجی است و این در حالی است که کیفیت روغن زیتون رابطه ای با مبدا تولید آن ندارد و روغن های خارجی و داخلی کیفیت مشابهی ندارند. بدون واردات روغن زیتون مصرف کننده فرصت انتخاب روغن زیتون با کیفیت را از دست می دهد و ازسوی دیگر تنور رقابت تولیدکنندگان داخلی سرد می شود. تعرفه ای روغن زیتون باید به شکلی تنظیم شود که یک سوم نیاز کشور به روغن زیتون را وارد کنیم.